® Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  23

     
 

Den første Joker blev udtænkt ved at placere delene på en spånplade, til de næste seks blev der lavet jigs.

Nu er han professor ved den polytekniske læreanstalt i Wien.
   Men alle Erik Sommers planer blev bragt til et tragisk ophør ved hans tidlige død efter en automobilulykke i Tyskland, og skønt Ole Sommer førte firmaet videre - Jaguar-importen suppleredes med detailsalg af FIAT, Simca og senere Volvo - gik der nogle år før en Sommer- bil atter så dagens lys. I 1960 fik Ole Sommer bygget en coupé på Volvo-basis - chassis fra Volvo varevognen, forenden fra en Amazon, karrosseriet specialfremstillet i aluminium. Vindspejlet var en Amazon-bagrude, og meget af interiøret - sæder, instrumenter - og bagruden var hentet fra en Jaguar. Resultatet blev udstillet på Automobil Sports Klubbens »Racing Show« i København 1961. Bilen blev solgt, men senere tilbagekøbt af Ole Sommer.
   Endelig i 1972-73, blev der hos Sommer bygget en lille serie - vistnok 7 - af den såkaldte Joker. De mekaniske elementer var hentet fra en Volvo 142, og det noget primitive karrosseri var en krydsning mellem en beach buggy, en jeep og et bindingsværkshus. Udover den rent reklamemæssige effekt var fidusen den, at Joker kunne indregistreres på gule plader uden omsætningsafgift

 


 - til trods herfor kostede vidunderet alligevel ca. 35.000 kr., det samme som en Volvo 145 stationcar på gule plader, eller en god familiesedan i mellemklassen. Men Bilen og Båden mente i hvert fald, at det var »verdens skæggeste bil«.
  Erik og Ole Sommers forskellige

 


konstruktioner hører til blandt de mest interessante i forsøgene på at bygge biler med større eller mindre dansk islæt, og utvivlsomt havde nogle af disse projekter - ikke mindst S l - fortjent en bedre skæbne. Men lad os være glade for at de vigtigste af Sommers biler og karrosserier er bevarede.