|
|
|
Volvo Specialen blev fremstillet på samme måde som Jupiteren. Til venstre
karrosserikunstneren Stensnæs, til højre Ole Sommer.
hed var resultatet sikkert ikke videre velegnet til at afhjælpe efterkrigstidens
lillebil-mangel, da de fleste hyrevognmænd foretrak »amerikanere« - heller ikke den engelske Austin-taxi
slog igennem i Danmark, og Bradford'en var som Mini-Taxi 20 år forud for sin tid.
Ifølge oplysninger fra en tysk kilde var Sommer også involveret i et projekt til at
licensbygge den tyske Staunau i Danmark - Staunau var et lille firma i Hamburg som i 1950-51 forsøgte sig
med en forhjulstrukket bil med den dobbelt- stemplede ILO 730 ccm motor. Dette har ikke kunnet bekræftes
fra dansk side, men her er måske en forklaring på at denne motor endte i S l som ovenfor omtalt. Hvad den
forhjulstrukne varevogn angår, oplyser Ole Sommer at den østrigske bilkonstruktør Eberan von Eberhorst
opholdt sig en kort tid i København og der var ansat af hans far til at forestå dette projekt, som aldrig
kom længere end til tegnebrættet. I den forbindelse er det værd at bemærke, at det var von Eberhorst som
konstruerede chasisset til Jupiter'en. Hans karriere spænder i øvrigt fra 30'ernes Auto Union racervogne
som han arbejdede på hos Porsene's konstruktionsbureau, til Aston Martin sportsvognene 20 år senere.
|
|