® Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  38

      
 

32SG

Motor nr. P68. Langt chassis afleveret 23. december 1921 til Windovers, der byggede en gul Coupé Cabriolet med trådhjul og poleret motorhjelm uden luger. Det er den eneste af de vogne vi beskæftiger os med, om hvilken der står at dens udstyr er forsølvet. Motoren er type Alpine Eagle.
   Vognen leveres via K.W. Christensen til generalkonsul C.E Glad, St. Mariendal, Strandvej 135, Hellerup. Da det er den vogn, Poul Sachmann ejer i dag, overlader jeg om lidt pladsen til ham. Kun skal nogle småting forudskikkes:
   Mange husker stadig C.F. Glad, når han og fru Grethe i store pelse kørte mellem bopælen i Hellerup og Rågegården i Rågeleje i deres lokomotiv af en Isotta-Fraschini 8A 1925-26. Om den kan man læse i Bilhistorisk Tidsskrift nr. 62. Glad beholdt Isotta'en omtrent til han døde, så blev den solgt til sommernaboen i Rågeleje Rita Orth. Nu er den i USA, delvis ført tilbage til sin oprindelige skikkelse. Glad havde flere andre biler, Daimler, Bugatti, Humber.

Den yngste søn Robert var den kendte motorsportsmand og kørelærer, det var ham der kom til at drukne sin M. G. i Roskilde Fjord - se BhT 76. Robert Glad døde ung. Den ældste søn, Carl Christian, døde i november 1988. Han efterfulgte faderen i oliefirmaet L.C. Glads ledelse. Grethe Glad, født Axelholm, lever endnu. Hun bliver vist nok 100 i år. Indtil synet svigtede var hun kendt for at kunne lave fine ting med sine hænder, i høj alder små dukker. For mange år siden stiftede hun Margrethe-Skolen, der uddannede unge piger i syning, tilskæring og kreering af tøj.
   Carl Glad fortalte i 1979 om en tur hjem fra Rågeleje med Rolls'en, han og Robert sad i bagklappen, dvs. de hyggede sig nede på gulvet, og det gik med meget stor fart. I Grib Skov stoppede vognen pludselig, det ene forhjul var gået af og forsvundet ind i skoven. Så vidt Glad huskede lykkedes det aldrig at finde det igen. Vognen holdt balancen på tre hjul, og drengene havde ikke mærket noget usædvanligt.
   Fabrikkens ejerkort har Glad som ejer endnu på listen fra 1927, Schibler forekommer første gang i henhold til brev af november 1930 og igen korrespondance i november 1935. Af kortet

synes at fremgå at vognen var til en større overhaling på fabrikken eller hos importøren i 1926.
   Nu fortsætter Poul Sachmann:

1979 var året, hvor Silver Ghosten kom ind i stalden. Det skete oven på, at Phantom II'en var færdig, og efter at jeg havde bygget et nyt karrosseri og skærme til Twentyen. Så jeg var i træning med at save asketræ og hamre aluminium i form. Problemet var blot, at jeg ikke vidste andet, end at Windovers var karrosseribyggeren, og modellen havde typebetegnelsen Cabriolet Coupé. Desuden kunne jeg se af Windovers optegnelser, at det var det eneste karrosseri, de havde lavet af den type til en Silver Ghost.
   Generalkonsul Glad havde bestilt
bilen til sin kone den 2. november 1921
og fik den leveret i januar 1922, efter at
han selv havde prøvekørt den på fabrikken. Hans kommentarer herom foreligger i fabrikkens notater. Ligeledes findes alle optegnelser om, hvem




Grethe Glad i 32SG. Billedet i Damernes Lommekalender er kun 4,5x8 cm.